Hobbyfabriken specialiserar sig på bilar, båtar och flygplan inom RC, och har ett stort reservdelsortiment för att du ska kunna ta din hobby till högsta nivå. Hobbyfabriken står för låga priser och snabba leveranser. Att handla online är enklare och bekvämare än att handla i en vanlig affär. Du väljer enkelt vad du vill ha hemifrån din dator eller mobiltelefon och får det levererat inom några dagar. Hobbyfabriken expedierar vanligtvis beställda varor inom 12 timmar om produkten finns i lager och beställningen görs innan kl. 15:00. För större försändelser är leveranstiden 1-3 arbetsdagar.
Köpinformation
Alla priser inkluderar moms. Hobbyfabriken reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och ev. faktafel såsom specifikationer, tekniska data samt kompatibilitet som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.
Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.
Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.
Kundservice
För att lättast komma i kontakt med Hobbyfabrikens kundservice eller för generella frågor rörande RC bilar, båtar eller tillbehör går det bra att ringa oss på 070-624 55 40 eller maila på info@hobbyfabriken.se.
Har ni frågor angående en order är det viktigt att ni uppger ert ordernummer för snabbare hantering.
Beställning
Alla beställningar görs via vår webbshop www.hobbyfabriken.se. Säker betalning hanteras via Klarna. Läs mer om villkoren för Klarnas tjänster.
Efter erlagd beställning skickar vi en orderbekräftelse med ett ordernummer till er e-postadress.
Leveranser
Vi använder PostNord som transportleverantör. Hobbyfabriken expedierar vanligtvis beställda varor inom 12 timmar om produkten finns i lager och beställningen görs innan kl. 15:00. För större försändelser är leveranstiden 1-3 arbetsdagar (speditörens leveranstid tillkommer).
Vi tar ut en kostnad för frakt som framgår i kassan.
Små försändelser går som brev. För paket aviseras ni via e-post eller SMS när paketet har kommit fram till ert ombud. Paketet ligger kvar i 10 dagar hos ombudet. Det är viktigt att ni hämtar ut paketet inom denna tid, annars går paketet i retur till Hobbyfabriken. Vi tar då ut en avgift på 345 kr för outlösta paket samt faktiskt kostnad för frakt och returfrakt. Ordern makuleras därefter och eventuell skillnad återbetalas eller efterfaktureras.
Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du oss och anger ditt ärendenummer från speditören.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.
Du har inte ångerrätt vid:
- Olyckshändelse efter det att du har fått varan
- Vanskötsel
- Felaktig användning
- Avvikelse från serviceanvisningar
Om du vill ångra ett köp:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka din försändelse. Av oss får du mer information om märkning av din retur. Varan ska returneras som företagspaket med PostNord.
Skickas returen ändå till ett ombud där vi blir tvungna att hämta ut returen tar vi ut en administrationsavgift på 125 kr.
Paketera produkten väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten.
Efter att vi mottagit och godkänt din retur kommer köpesumman med avdrag för ursprungliga fraktkostnader att återbetalas till dig inom 30 dagar (räkas från dagen vi mottog returen), förutsatt att du inte använt varan och den returneras i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/tekning plombering. Vi har rätt att göra avdrag för eventuell värdeminskning till följd av hantering.
Garanti
Det är ett års garanti på våra produkter om det skulle uppstå ett material eller tillverkningsfel. På begagnade varor och demo-produkter lämnas ingen garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt om produkten ej skadats av handhavandefel. Hobbyfabriken lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.
Garanti gäller inte om det är uppenbart att varan använts på ett sådant sätt som den ej avsätts för eller utsatts för påfrestningar som inte kan anses vara inom det normala, dit räknas handhavandefel. Köparen är själv skyldig till att ta reda på hur en produkt skall brukas på korrekt sätt. Sådant som kan anses som normalt slitage omfattas ej heller av garantin.
Garantin täcker inte följdfel, dvs skador som uppkommit genom att köparen trots ett ursprungligt material eller konstruktionsfel brukat varan varpå denna fallerat med andra skador som följd. Köparen är själv ansvarig att kontrollera att produkten inte är behäftad med fel innan den brukas.
Modifierade produkter där t.ex. kontakter bytts omfattas inte av garantin.
På laddbara ackumulatorer (LiPo/Lion/LiFe/NiCD/NiMH m.fl.) ges ingen garanti samt ej heller på slitagedelar som t.ex. motorer, kullager och servodrev.
Kontakta oss för mer information om du vill nyttja garantin och för att erhålla en returfraktsedel. Paketera produkten väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten.
Reklamation
Om det uppkommer ett fel på en vara som inte är orsakat av handhavandefel eller slitage och ni önskar göra en reklamation ska ni alltid kontakta Hobbyfabriken innan ni skickar tillbaka varan. Reklamationer som skickas tillbaka utan vår vetskap kommer inte att behandlas. Efter kontakt med Hobbyfabriken skickar vi en fraktsedel till er. Tillsammans med produkten ska det medfölja en tydlig felbeskrivning samt ordernummer och avsändare. Paketera produkten väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten.
När vi har mottagit varan kontrollerar vi den utefter den felbeskrivning som ska medfölja. Kan vi så lagar vi varan på plats i butik annars skickas den vidare till vår leverantör för reparation/utbyte. Är det inget fel på varan ska kunden stå för den faktiska fraktkostnaden retur och tur samt undersökningsavgift på 125 kr/påbörjad kvart.
Ett reklamationsärende tar i snitt 1–4 veckor. Vid tider på året då det är hög belastning kan det ta längre tid.
För teknisk support hänvisar vi till respektive tillverkare. Många varor är väldigt komplicerade och det är därför mycket viktigt att läsa manualen noggrant, det löser oftast problemen.
Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till oss hanteras i enlighet med vår policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för direktmarknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig.
Hobbyfabriken.se ägs och drivs av:
Swed Can AB
Telegramvägen 44
132 35 Saltsjö Boo
Org. nr: 556264-3840
Kontakta oss:
Telefontid: måndag–fredag 11.00 - 18.00
Telefonnummer: 070-624 55 40
E-post: info@hobbyfabriken.se